Chaos op de vliegvelden: wat zijn uw rechten?

Het zal u vast niet ontgaan zijn dat er flink wat problemen zijn op de Europese vliegvelden. Vluchten vertrekken niet of vertrekken te laat, lange rijen voor het inchecken en vermiste bagage, maar wat zijn nou uw rechten als u dit overkomt? Dat antwoord kunnen we vinden in Europese wetgeving. Hieronder een klein overzicht van waar u recht op heeft als zoiets gebeurt.

Vlucht vertraagd of geannuleerd

Als uw vlucht vertraagd of geannuleerd is dan zijn er een aantal dingen waar u op moet letten. Allereerst is de lengte van de vertraging van belang. Moet u twee uur extra wachten op uw vlucht dan heeft u al recht op eten en drinken, twee telefoongesprekken en eventueel een overnachting en transfer. Bent u meer dan vijf uur vertraagd, dan mag u afzien van uw vlucht. De maatschappij moet dan binnen zeven dagen het volledige bedrag van uw ticket terugbetalen. Als uw vlucht wordt geannuleerd dan heeft u recht op een vervangende vlucht of de terugbetaling van uw ticket. In dit geval bent u vrij om te kiezen welke optie voor u het beste uitkomt.

Naast compensatie heeft u mogelijk ook nog recht op een schadevergoeding. Dit kan zijn wanneer u meer dan drie uur later op uw bestemming aankomt door operationele redenen of wanneer u hierdoor uw overstap mist en meer dan drie uur later aankomt. Als u onterecht geweigerd wordt of als u onvrijwillig de vlucht moet verlaten wanneer deze overboekt is, dan heeft u mogelijk ook recht op schadevergoeding. Als laatste heeft u nog recht op schade vergoeding als het personeel gaat staken of als er te weinig personeel beschikbaar is bij de maatschappij (niet als het gaat om het personeel van de luchthaven of iets soortgelijks).

De hoogte van de schadevergoeding heeft de EU al vastgesteld en u vraagt de schadevergoeding aan bij de maatschappij waarmee u reist. Bij vluchten tot 1.500 kilometer heeft u recht op 250 euro, bij vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer heeft u recht op 400 euro, bij vluchten verder dan 3.500 kilometer met een vertraging tussen de drie en vier uur heeft u recht op 300 euro en bij vluchten verder dan 3.500 kilometer met een vertraging van meer dan vier uur heeft u recht op 600 euro.

Bagage vertraagd, kapot of kwijt

Als uw bagage vertraagd, kapot of kwijt is, dient u meestal bij uw reisverzekeraar te zijn. In sommige gevallen kunt u de maatschappij aansprakelijk stellen. In eerste instantie is het handig om uw reisverzekering aan te spreken. Als in uw polis staat dat schade of kwijtraken van uw bagage verzekerd is dan is dat de beste optie. De maatschappijen hoeven namelijk maar tot 1300 euro te vergoeden, dit is vastgelegd in een Europees verdrag. Uw verzekeraar keert vaak meer uit (als uw bagage dat waard is).

De eerste stap die u moet nemen is het invullen van een PIR-formulier (Property Irregularity Report). Middels dit formulier kunt u een klacht indienen bij uw maatschappij of reisaanbieder. Dit moet u zo snel mogelijk doen, het liefst direct nadat u de schade of de vermissing opmerkt. Vervolgens checkt u eerst uw reisverzekering. Als het niet verzekerd is, dan stelt u de maatschappij of uw reisaanbieder aansprakelijk. Bij beschadigde bagage dient u dit binnen zeven dagen na ontvangst van de bagage te doen en bij vertraagde bagage dient u dit binnen 21 dagen na ontvangst te doen. Het aansprakelijk stellen doet u door een brief of mail te sturen naar de maatschappij of reisaanbieder.

Wilt u meer weten over dit onderwerp of heeft u andere vragen? Bezoek dan een gratis inloopspreekuur van Rechtswinkel Arnhem of maak een afspraak door te mailen naar info@rechtswinkelarnhem.nl. Tevens verwijzen wij u graag naar onze website, waar u ons team en alle gedetailleerde informatie treft: www.rechtswinkelarnhem.nl.

Door: Lars