
U heeft een product gekocht, maar u krijgt later spijt van uw aankoop. Dit kan verschillende redenen hebben. U kunt in sommige gevallen het product teruggeven en uw geld terugvragen. Het is ook mogelijk dat u het product nog niet eens hebt ontvangen, maar alsnog het geld terug wilt hebben. Wat kunt u dan doen? Hiervoor moet u de koopovereenkomst beëindigen. In welke gevallen het beëindigen van de koopovereenkomst mogelijk is, hangt af van de situatie. Hieronder volgen een aantal situaties die zich mogelijk voor kunnen doen:
Het product is in de winkel gekocht
In dit geval kunt u de koop niet ongedaan maken. U kunt in sommige gevallen het product wel ruilen als u spijt heeft van uw aankoop. Let op, de verkoper is hiertoe niet verplicht! De verkoper is dat alleen als het product niet naar behoren werkt of kapot is. De verkoper heeft immers de vrije keuze om uw product te ruilen of uw geld terug te geven. Indien u het product wilt terugbrengen, controleer dan bijvoorbeeld eerst op de kassabon of u uw koop kunt terugbrengen of ruilen. U dient zich te houden aan de regels die op de kassabon staan.
Het product is online gekocht
Het is mogelijk dat u een product online hebt gekocht en u later spijt krijgt van deze aankoop. Hiervoor gelden de regels omtrent ‘koop op afstand’. U heeft dan volgens de wet 14 dagen bedenktijd. Binnen deze termijn kunt u uw koop ongedaan maken. Dit doet u met het herroepingsformulier. Deze bedenktijd start vanaf de dag dat u uw bestelling hebt ontvangen op het door u opgegeven adres. Indien u de koop op tijd ongedaan maakt, dan is de verkoper verplicht het product terug te nemen. Anders betaalt de verkoper de verzendkosten. Dat betekent dat de kosten voor het terugsturen van het product naar de verkoper voor rekening van de consument is, tenzij de verkoper heeft nagelaten te vermelden dat de consument die kosten moet betalen. U heeft in veel gevallen echter geen recht op bedenktijd indien het gaat om een gepersonaliseerd product. Dat zijn producten die speciaal voor u zijn gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan een mok met foto’s van uw vriendin erop.
Het product is niet geleverd
Een van de meest voorkomende problemen van tegenwoordig. U hebt een product gekocht via het internet of in een winkel, maar hetgeen wat u heeft besteld, komt niet binnen. U zou dan een levertijd kunnen afspreken van bijvoorbeeld 6 weken of een vaste leverdatum. U kunt ook op de website kijken welke levertijd daar benoemt staat. Daarnaast wordt in sommige gevallen inderdaad een specifieke leverdatum afgesproken. De wettelijke levertermijn van 30 dagen. Als die levertijd uitblijft, moet je de verkoper nog een extra levertermijn geven van een aantal weken. Heeft u na betaling het product niet ontvangen en bent u bang dat u bent opgelicht? Dan kunt u aangifte doen bij de politie. Het is belangrijk om na te gaan welk betaalmiddel u hebt gebruikt bij de aankoop. In sommige gevallen kunt u namelijk het geld van de betaaldienst terugkrijgen. Bijvoorbeeld bij betalingen via Paypal.
Wilt u meer weten over dit onderwerp of heeft u andere vragen? Bezoek dan een gratis inloopspreekuur van Rechtswinkel Arnhem. Tevens verwijzen wij u graag naar onze website, waar u ons team en alle gedetailleerde informatie treft: www.rechtswinkelarnhem.nl.
Door: Zohra